Моля, влезте или се регистрирайте.
07 Декември, 2019, 05:34:37
Заглавна страница Помощ Търси Календар Вход Регистрация
Новини: Форум за индийска философия и Йога.
+  Йога Форум
|-+  Практика
| |-+  Техники
| | |-+  Медитаци в/у полуавтономни процеси
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема. « назад напред »
Страници: [1] 2 Разпечатай
Автор Тема: Медитаци в/у полуавтономни процеси  (Прочетена 4540 пъти)
rtsvet
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 2215



« : 18 Юли, 2012, 10:09:34 »

Често в йога се използват техники за медитиране (в смисъл наблюдение) на полу-автономии процеси в организма. Примерно върху дишането, както в буддизма се възхвалява единствения най-пряк път към нирвана. Или върху ритъма на човешкото сърце, както хатха йога се възхвалява един от най-ефективните начини за постигане.

Забележително е, че отклонения в ритъма на човешкото сърце и дишането имат хаотична природа. (Последното им позволява бързата адаптация към външни стимули). Освен това съзнанието има само косвено влияние върху тях. (по-голямо при дишането и чисто косвено в/у сърцето).

И при двата случая наблюдаващия получава пряк опит с един хаотичен процес. Освен това при това съзнанието има само частично влияние (това е само един от факторите) Т.е тук имаме пряк опит с  характерестиките на битието и ролята на съзнанието в неговото неговото сътворяване (gestalten).

Сещате ли се за други подобни техники за медитиране? Те трябва да имат отличителни черти: наблюдение в/у хаотичен където съзнанието е само един от влияещите фактори.

П.С. В двата края на спектъра се намират:

 - Някои тантра медитации по време на секс. Но ме ми е ясно доколко възбутата има хаотичен характер... и кога има хаотичен характер.

- Друг пример е въобразената от Х.Хесе в Сиддхарта медитация в/у вълните на реката. Тук вълните определено имат хаотична форма, но влиянието на съзнанието е никаква.
Активен
Брахман
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 4203



« Отговор #1 : 18 Юли, 2012, 11:02:53 »

Често в йога се използват техники за медитиране (в смисъл наблюдение) на полу-автономии процеси в организма. Примерно върху дишането, както в буддизма се възхвалява единствения най-пряк път към нирвана.

...Сещате ли се за други подобни техники за медитиране?

Задавате този въпрос, защото не разбирате механизма на Випасана медитацията. Просто не са ви я обяснили добре, не сте я прочели правилно някъде. Един път като я разберете, ще ви стане ясно. Моля четете внимателно това което пиша. Важно е за мен, дали успявам да предам на другите знанието което са ми дали на мен!?

Когато човек наблюдава собственото си дишане, той инстинктивно започва да го контролира, да го изменя. Макар и съвсем малко, вече дишането не е напълно автоматично. То става до някъде контролирано. Човек започва да си мисли дали да не вдиша малко по дълбоко или малко по плитко, малко по бързо или малко по бавно. Човек без да иска започва да изменя ритъма на своето дишане, не така както му се иска на тялото, а така както човек си мисли че му се иска на тялото. ЧОВЕК ЗАПОЧВА СА СЕ МЕСИ В ДИШАНЕТО НА СОБСТВЕНОТО СИ ТЯЛО!! ЧОВЕК РЕАГИРА НА ДИШАНЕТО НА СОБСТВЕНОТО СИ ТЯЛО!!

Спрете да четете тук, пробвайте и след това продължете нататък да четете.

Медитиращият когато практикува Випасана, той не трябва да променя ритъма на дишането си, а само да прояви будност и да знае как тялото му диша. Дали е плитко или дълбоко, дали е забавено или забързано.

НО НЕ ТРЯБВА ДА РЕАГИРА НА ТОВА КОЕТО НАБЛЮДАВА!!!!

Това е основата, това е целият трик. Да не се реагира на това което се наблюдава. Когато се наблюдата усещанията по тялото, например иска човке да се почеше, той не трябва да се чеше. Просто наблюдава усещането, но не реагира на него. Това е също част от Випасана медитацията.

По същество когато човек медитира, той не трябва да реагира на обекта на медитация. Ако някой гледа нещо смешно, тъжно, дразнещо,страшно или каквото и да е, и използва това за медитация той просто не трябва да реагира на това което наблюдава, да запазва чувството на абсолютна обективност. Знае какво става в краен случай може да реагира с разума си, но в никакъв случай с чувствата си.

Способноста да бъдеш безпристастен наблюдател, това е основата на всяка медитация. Да няма реагиране. Ако се наблюдава да речем реката, не трябва да има реакция спрямо това което се наблюдава, не трябва да се допуска емоция да речем.

Ако се наблюдават емоциите, не трябва да се допуска пък въвличане в емоциите, просто човек знае че в него има емоция, която ще си отиде. Да не я прави "хронична емоция"  Емотикон
Активен
rtsvet
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 2215



« Отговор #2 : 20 Юли, 2012, 02:40:28 »

Съгласен съм по принцип, макар, че не питах как да прилагаме тези техники или за същността им. Разбира се, че това е постепенен процес.

Но въпроса ми е за друго ...

Познавате ли други подобни техники. .. Някои наблюдават потока на мислите. Други хипнагогичните образи под очите си ...
Активен
pada
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 1498


« Отговор #3 : 20 Юли, 2012, 03:02:44 »

Всичко може да бъде наблюдавано - дишане, релаксиране (на тялото), движения, говорене (напр. четене на глас) и т.н. Една тренировка по бодибилдинг може да бъде превърната в медитация. Намигване

А и нали будистките монаси (Шао Лин и др.под.) упражняват витарка-медитацията именно чрез бойните изкуства - катА и др. видове форма. Това за тях е като теория.

Обектите на витарка-самапатти са 16 - петте груби елемента (земя, вода и т.н.), сетивата, моторните органи и манас. Всичко от атом нагоре е груб обект, вкл. манас (който е атомистичен).
Активен

Една рисунка струва повече от хиляда думи
Imago
Домакин
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 8037



« Отговор #4 : 20 Юли, 2012, 03:23:10 »

Манас е атом, но не е груб елемент, затова е предмет на вичара и нирвичара-самапатти, поне като материален еволют. Като ноетична енергия обаче, т.е. функционално, е тъждествен с ананда. По същия начин и енергията на сетивата е ананда. Всъщност идеята, че е атом, също е чисто функционална. Приема се, че умът обработва една идея - съответно един перцепт - за минималната единица време, от което се стига до извода, че е атом. Нали правите разлика между това да бъдеш атом и това да си атомистичен, т.е. съставен от атоми.
Активен

Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
Mtel - 0888 07 56 14
pada
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 1498


« Отговор #5 : 20 Юли, 2012, 10:43:31 »

Да, разбирам, атомистична може да бъде например прана. Емотикон

За шестнадесетте груби еволюта погледнете Бхасвати І.17, а също и бележката под линия на стр. 262. И в другите коментари се говори за това, разбира се.

Не е логично да са фини, защото всеки човек може безпроблемно да насочва шестте си сетива, да управлява двигателните органи и да съзерцава грубите обекти. За нереалните представи няма да говорим, за да не усложняваме излишно нещата. Емотикон
Активен

Една рисунка струва повече от хиляда думи
Imago
Домакин
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 8037



« Отговор #6 : 21 Юли, 2012, 04:24:43 »

Манас и танматрите са двата клона на еволюцията след аханкара. От манас се развиват познавателните енергии (буддхиндрия) на сетивата и съответните кармендрии като способности, а не като органи, с които човек отговаря на желанията, произлизащи също от аханкара. Грубите (стхула) обекти се образуват съответно от танматрите. И тъй като манас не е образуван от танматри, той не може да е груб обект. Да не говорим за това, че неговата чиста същност (манас-саттва) е на практика идентична с Махат.
Активен

Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
Mtel - 0888 07 56 14
Seeker
Вивекин
*****
Публикации: 3507


Сахаджа йога


WWW
« Отговор #7 : 21 Юли, 2012, 08:16:21 »

Мана/с/ шакти пребивава в левият канал, които отговаря на нашето минало, емоции, желания и чувствителност. Той завършва със суперегото/Манас/, което е “складът” за нашите спомени, навици и обусловености, оформени от миналите ни преживявания.

Прана шакти пребивава в десният канал , които отговаря за нашето бъдеще, физическата и умствена активност, за способността да планираме. Той завършва с Егото/Ахамкара/, което ни дава чувството за Аза, чувството, че сме отделени от света.

Ние сме създадени по подобие на Макрото. Познавайки себе си ще познаем и как са устроени нещата глобално.

Танматрите са производна на Хираня Гарбха, който пребивава в десният канал/Раджо гуна/. и който води към Ахамкара.
http://www.scribd.com/doc/98952741/Subtle-Chart


Активен

pada
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 1498


« Отговор #8 : 21 Юли, 2012, 10:47:18 »

Дори Имаго ще се обърка от всичко това... Какво?

Мана/с/ шакти пребивава в левият канал, които отговаря на нашето минало, емоции, желания и чувствителност. Той завършва със суперегото/Манас/, което е “складът” за нашите спомени, навици и обусловености, оформени от миналите ни преживявания.

Значи манас е суперегото. Но нали нагласите се съхраняват в буддхи?


Манас и танматрите са двата клона на еволюцията след аханкара. От манас се развиват познавателните енергии (буддхиндрия) на сетивата и съответните кармендрии като способности, а не като органи, с които човек отговаря на желанията, произлизащи също от аханкара. Грубите (стхула) обекти се образуват съответно от танматрите. И тъй като манас не е образуван от танматри, той не може да е груб обект. Да не говорим за това, че неговата чиста същност (манас-саттва) е на практика идентична с Махат.

Явно манас се разглежда като вътрешно сетиво и аханкара е неговата (фина) причина. Вероятно същото важи и за останалите (груби) сетива, т.е. те също не се състоят от танматри.
Активен

Една рисунка струва повече от хиляда думи
Imago
Домакин
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 8037



« Отговор #9 : 21 Юли, 2012, 01:19:34 »

Грубите сетива се състоят от бхаутика-параману, т.е. елементни атоми. Самите сетива като ноетична енергия не се състоят от атоми.
Активен

Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
Mtel - 0888 07 56 14
Страници: [1] 2 Разпечатай 
« назад напред »
Отиди на:  


запомни име и парола
Top Oriental Sites