Моля, влезте или се регистрирайте.
26 Април, 2019, 12:32:16
Заглавна страница Помощ Търси Календар Вход Регистрация
Новини: Форум за индийска философия и Йога.
+  Йога Форум
|-+  Индийска философия
| |-+  Веданта и Миманса
| | |-+  Петте елемента - Панча Бхута
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема. « назад напред »
Страници: 1 [2] Разпечатай
Автор Тема: Петте елемента - Панча Бхута  (Прочетена 3641 пъти)
Imago
Домакин
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 8037



« Отговор #10 : 19 Декември, 2010, 11:30:58 »

Да, това вече е правилно. Може да се спори дали танматрите са елементи или потенциали (чиста протяжност, тан-матра) и какво точно трябва да наричаме елементи. В контекста на философските учения елементи са панчабхутите, които отговарят на западните стихии (стохейон). Танматрите не са елементи в този смисъл, те са само елементни потенциали, които се активират съответно шабдатанматра в средата на бхутади, спаршатанматра в средата на елемента акаша, и т.н. по еволюционната стълбица.

Самите мисли, чувства и т.н. не са нито фини, нито още по-малко груби елементи, тъй като не се състоят от панчабхутаните. Дали пък вибрират или не, това си е вече метафизика в лошия смисъл на тази дума.
Активен

Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
Mtel - 0888 07 56 14
Viva - 0876 40 49 07
Брахман
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 4203



« Отговор #11 : 19 Декември, 2010, 11:41:36 »

А и няма такова нещо като груби и фини сетива.

Всичко което има груба форма има и своята фина форма. Това е принцип който е абсолютно задължителен, няма изключения. Щом нещо съществува като груба физическа същност, то съществува и в своята фина същност. Финото това е идеята, представата която имаме за него.

Карма и Джнана Индиите имат своята груба форма и имат също така и своята фина форма. Грубата форма това е физическото тяло и онази част от него която изпълнява функцията на индрия. Например краката те са за ходене, за придвижване. Те са грубата физическа проява. Те могат да бъдат заместени. Например човек който няма крака може да ходи с ръцете, да се придвижва с ръцете. В този случай  карма индриите „ръце” играят ролята на карма индриите  „крака”.

Ето още един пример. Човек вижда с очите си, с тях вижда формата. Очите са грубите Джнана Индрии. Но ако човек няма очи, ако е сляп, той пак може да определи формата на едно кълбо да речем просто като го опитва. В този случай отново ръцете играят ролята на джнана индрии „очи”.

На базата на тези разсъждения ришите са стигнали до заключението че съществуват фина форма на индриите които се намират в Манас – в ума. Това е също важно теоретично положение което е добре да се разисква по дълго време за да се разбере и запомни.
Активен
Брахман
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 4203



« Отговор #12 : 19 Декември, 2010, 11:47:08 »

Самите мисли, чувства и т.н. не са нито фини, нито още по-малко груби елементи, тъй като не се състоят от панчабхутаните. Дали пък вибрират или не, това си е вече метафизика в лошия смисъл на тази дума.

Разбира се, мислите и чувствата не са фините елементи, те не са Танматрите. Но те са направени така да са каже, изградени са изцяло от танматрите.

Да, това вече е правилно. Може да се спори дали танматрите са елементи или потенциали (чиста протяжност, тан-матра) и какво точно трябва да наричаме елементи. В контекста на философските учения елементи са панчабхутите, които отговарят на западните стихии (стохейон). Танматрите не са елементи в този смисъл, те са само елементни потенциали, които се активират съответно шабдатанматра в средата на бхутади, спаршатанматра в средата на елемента акаша, и т.н. по еволюционната стълбица.

Да така е, съгласен съм!

Самите танматри са най най най първичните идеи за звук, за допир, за цвят и форма и т.н. Те не са "мисъл" която да е означение на някой предмед или идея. Те са просто най най първична идея. Например ако някой каже това е грапаво или това е гладко, това не е чиста танматра. Това е вече сложна мисъл. Танматрата за допир е възможно най очистена от всякакви допълнителни идеи и определения като гладко, грапаво, топло, студено, остро, тъпо, приятно, неприятно и т.н. Просто ДОПИР нищо повече.
Активен
Imago
Домакин
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 8037



« Отговор #13 : 19 Декември, 2010, 12:34:58 »

Но все пак са материални еволюти, нали?
Активен

Книги на Евразия
eurasia кльомба abv.bg
Mtel - 0888 07 56 14
Viva - 0876 40 49 07
Брахман
Йогарадж
Вивекин
*****
Пол: Мъж
Публикации: 4203



« Отговор #14 : 19 Декември, 2010, 12:57:37 »

В Санкхя и Йога да, в адвайта веданта не, но в някой други школи на веданта да... ехеее край няма  Емотикон В Индийската философия човек може да каже всичко и все ще се намери някой подкрепа в някой писание ...
Активен
Страници: 1 [2] Разпечатай 
« назад напред »
Отиди на:  


запомни име и парола
Top Oriental Sites